Рухливі дидактичні ігри для дітей з порушеннями мовлення
1. ІГРИ СПРЯМОВАНІ НА РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО
МОВЛЕННЯ
Мета: Формувати навички колективного складання описових
розповідей на основі визначення характерних ознак певних пір року; виховувати
колективізм.
Обладнання: картки
із зображеннями пір року.
Хід гри
Педагог
повідомляє дітям, що Злий Чарівник полонив усі пори року. Їх необхідно
врятувати. Діти об’єднуються у 4 команди ( «Осінь», «Зима», «Весна», «Літо» ).
Для того щоб «урятувати» пори року, необхідно назвати якомога більше ознак
своєї пори року. Гравці кожної команди по черзі виходять в перед і називають
одну ознаку своєї пори року. Якщо дитина правильно назвала ознаку, то педагог дає їй картку із зображенням відповідної пори
року. Якщо дитина припустилася помилки або не може назвати ознаку певної пори
року, то команда не отримує картку (повторювати вже названі ознаки не можна).
Після того, як
усі діти виконали завдання, педагог підраховує кількість карток у кожної команди.
Та команда, яка отримала найбільшу кількість карток – «урятувала» свою пору
року.
Фрукти
Мета: навчити дітей складати речення про заданий предмет,
складати описові розповіді, відгадувати задані предмети за описом.
Обладнання: предметні малюнки із зображеннями фруктів, кошики.
Хід роботи
На підлозі розкладені різні картинки із зображеннями різних фруктів. Діти
об’єднуються у дві команди. По одному гравцеві від кожної команди беруть до рук
по кошику і ідуть в «сад» ( підходять до малюнків із фруктами). Потім одна із команд
описує один із фруктів, не називаючи його.
Обов’язкова умова гри
Кожен гравець команди має скласти одне речення.
Дитина з кошиком відгадує писаний предмет, шукає його в «саду», бере до рук
і складає описову розповідь про нього. Потім аналогічне завдання виконує інша
команда. Під час гри оцінюється кількість і правильність складених командами
речень, а також якісно описових
розповідей.
Борщ – компот
Мета: навчити
описувати овочі та фрукти, упізнавати за описом предмети; розвивати спритність.
Обладнання: предметні малюнки із зображеннями овочів та фруктів,
каструлі.
Хід гри
Дерева
Мета: навчити
складати описові розповіді, розрізняти дерева за формою і розміром листя;
закріплювати назви дерев; розвивати спритність, координацію рухів.
Обладнання: листя і зображення дерев.
Хід роботи
На дошці або на стіні прикріплені зображення дерев (береза, тополя,
горобина, клен, дуб тощо). На відстані -5 метрів від них на підлозі розкладено
листя цих дерев. На початку гри педагог на вушко кожній дитині повідомляє назву
дерева. Після слів педагог:
Ти береза, я – дубок.
Вибирай скоріш листок!
Діти мають знайте листя зі свого дерева, якнайшвидше добігти до його
зображення і прикріпити листя до гілочки. Дитина яка зробить це останньою
складає описову розповідь про своє дерево. Якщо дитині не вдалося описати
дерево, вона залишає гру.
У лісі
Мета: навчати складати описові розповіді; закріплювати назви
рослин; розвивати увагу; виховувати любов до природи.
Хід гри
Усі учасники гри об’єднуються у дві групи. Кожна дитина з першої групи
отримує один малюнок із зображанням дерева, куща або квітки (береза, дуб,
ялина, калина, шипшина, ромашка, кульбаба, пролісок) і складає описову
розповідь про свою рослину. Діти першої групи розміщуються в груповій кімнаті
(або на ігровому майданчику) в довільному порядку – це «ліс». Друга група дітей
разом із педагогом вирушають н прогулянку до «лісу».
Д і т и. Здрастуй,
ліс!
Ми раді тебе вітати.
До тебе сьогодні завітали малята.
Квіти, дерева, кущі,
Розкажіть, хто ви такі.
Діти з педагогом підходять по
черзі до якоїсь «рослинки» і промовляють:
Довго ми лісом блукали
І до тебе завітали.
Дуже хочеться нам знати,
Як тебе шановний (шановна) звати!
На це «рослина» відповідає:
Своє ім’я не назву,
Але про себе я скажу.
« Рослина» описує себе. Наприклад: «Я дерево, високе, струнке. Маю білий
стовбур, зелені листочки, з мене добувають корисний сік». (Берізка)
Дитина, яка першою відгадає загадку «рослини», підносить руку і називає
відгадку. При цьому «рослина» промовляє такі слова:
Ти сьогодні молодець,
Тож отримай папірець!-
І віддає цій дитині картинку із своїм зображенням, а потім приєднується до
гурту дітей. Після цього вони разом підходять до іншої «рослини». Переможець визначається
за кількістю отриманих карток.
Осіннє листя
Мета: навчити складати речення на задану тему; збагачувати
словниковий запас із теми «Осінь»; розвивати спритність, координацію рухів.
Обладнання: кошики,
листя жовтого та червоного кольорів.
Хід роботи
Діти об’єднуються у дві команди: «Жовте листя», «Червоне листя». Біля
кожної команди знаходиться кошик. На відстані 5 метрів від них лежать жовті та
червоні листочки.
Педагог дає дітям завдання зібрати якомога більше листя. Але покласти листя
у кошик лише після того, як буде названо ознаку осені, як пори року. Одне
листячко – одне речення.
По черзі діти обох команд називають
ознаки осені, зміни в природі, рослинному і тваринному світі, біжать до
листочків, беруть листя потрібного кольору, повертаються до своєї команди і
кладуть його у кошик. Переможець визначається за кількістю зібраного листя в
кошиках.
2. ІГРИ СПРЯМОВАНІ
НА ЗБАГАЧЕННЯ СЛОВНИКА
Яка пора року?
Мета: навчити впізнавати за описом пори року; розвивати увагу,
спритність.
Обладнання: малюнки
із зображеннями різних пір року.
Хід роботи
Діти об’єднуються у чотири команди: «Весна», «Літо», «Осінь», «Зима». Першій команді педагог говорить: « Ви –
команда тієї пори року, коли йде сніг, холодно, коли можна кататися на
санчатах.
Другій команді: «Ви команда тієї пори року, коли все оживає, тане сніг,
з’являються перші листочки на деревах, виростають перші квіти, повертаються
птахи з вирію».
Третій команді: « Ваша пора року та, коли спекотно, усе навкруги зелене,
багато квітів, можна купатися в річці, у саду дозрівають фрукти».
Четвертій команді: « Ваша пора року та, коли листя на деревах жовтіє, птахи
відлітають у вирій, часто йдуть дощі, люди на полях і садах збирають урожай».
Команди шикуються в колони і разом вигукують девіз своєї команди (назву своєї
пори року). На відстані 4-5 метрів від них на підлозі розкладені малюнки із
зображеннями різних пір року (кількість малюнків має відповідати кількості
учасників або дещо перебільшувати його).
За сигналом педагог по одній дитині від кожної команди біжать до малюнків,
знаходять зображення потрібної пори року, якомога швидше повертаються до своїх
команд і передають естафету наступним гравцям. Перемагає та команда, яка першою
принесе всі картки із зображеннями своєї пори року і доведе правильність їх
вбору.
На городі
Мета: активізувати словник дітей з теми «Овочі»;розвивати
увагу, пам'ять, спритність.
Обладнання: предметні
малюнки із зображенням овочів.
Хід роботи
Педагог читає українську народну
лічилку.
НА ГОРОДІ БАРАБОЛЯ
На городі бараболя,
Кабаки,
Буряки, редька, морква, огірки,
Пастернак,
Повний мак.
А ми кошичка візьмемо
Та повненький наберемо.
Хто піде,
Той візьме.
Діти пригадують, які назви овочів вони почули в лічилці.
Після цього діти об’єднуються у дві команди. На відстані 5 метрів від них
лежать предметні малюнки із зображеннями різних рослин. Діти мають обрати серед
них лише ті овочі, назви яких були використані в лічилці. За сигналом педагог по
одному гравцеві від кожної команди біжать до малюнків, знаходять потрібну
картинку, повертаються до своєї команди і передають естафету наступному
гравцеві.
Переможець визначається за кількістю правильно знайдених малюнків.
Овочі
Мета: збагачувати
словник дітей із теми «Овочі»; закріплювати знання дітьми віршів про овочі;
розвивати навички виразного читання віршів на пам'ять, спритність.
Обладнання: предметні
малюнки із зображенням овочів, кошики
Хід гри
Діти – це «зайчики», які об’єднуються у дві команди («Сірі» й «Білі»). Біля
кожної команди стоять порожні кошики для овочів. На відстані 5 – 6 метрів від
команд лежать предметні малюнки із зображенням овочів ( картопля, капуста,
морква, буряк, цибуля) – це «город». «Зайчикам» потрібні овочі для того, щоб
приготувати обід. За сигналом педагога по одному «зайчикові» з кожної команди
стрибають до «городу» і беруть по картинці. Тут їх зупиняє «сторож» (педагог
або заздалегідь обрана дитина). «Зайчик» називає і віддає «сторожеві» овоч,
який знайшов на городі. «Сторож» повертає «зайчикові» знахідку лише за умови,
що той виразно прочитає напам’ять вірш або загадає загадку пр. той овоч. Якщо
«зайчик» не може впоратися із завданням, то овоч залишається в «сторожа». Якщо
дитина розповіла вірш або загадала загадку, вона отримує овоч, повертається до
своєї команди і кладе його в кошик. Далі на «город» вирушають наступні гравці
обох команд, і гра триває. Переможець визначається за кількістю овочів у
кошиках.
Аналогічна гра може проводитися
за темою «Фрукти та ягоди».
Розумний м’ячик
Мета: закріплювати знання дітей про колір і форму предметів;
розвивати швидкість реакцій.
Обладнання: м’яч.
Хід гри
Діти сидять на стільчиках. Педагог по черзі кидає їм м’яч і називає овочі.
Дитина має швидко назвати колір ( або форму) овочу і повернути м’яч педагогу ( наприклад, огірок – зелений, помідор –
червоний тощо).
Варіант
Діти, повертаючи м’яч, називають інший овоч або фрукт аналогічного кольору.
Птахи
Мета: закріплювати назви птахів; навчатись співвідносити назви
птахів та їх зображення; розвивати пам'ять, увагу, спритність.
Обладнання: предметні малюнки із зображенням птахів.
Хід гри
Педагог читає лічилку. Діти уважно слухають її, запам’ятовуючи назви
птахів, які в ній зустрічаються (після читання діти колективно повторюють усі
назви птахів).
Лічилка
Один, два,
Сич та сова.
Ластівка – чорнобочка,
Біла курочка – квочка,
Ворона гостроока,
Строката сорока.
І ще не всі:
Перепілка на вівсі,
Дядько дятел на соку,
Воробейко на току.
А синиця – молодиця
Полетіла до криниці.
Та ще й шпак –
Молодець –
Все, кінець!
О. Орач
Після цього діти об’єднуються в команди. На відстані 5 метрів від них знаходяться
предметні малюнки із зображеннями різних птахів. Діти мають принести малюнки із
зображеннями лише тих птахів, назви яких зустрічаються в тексті лічилки. За
сигналом педагога по одному гравцеві від кожної команди біжать до малюнків,
беруть по одному, повертаються до своєї команди і передають естафету наступному
гравцеві команди. Переможець визначається за кількістю правильно принесених
малюнків.
«Ти тварину називай, де живе – розповідай!»
Мета: навчити розрізняти диких і
свійських тварин, визначати місце, де вони живуть; розвивати спритність.
Обладнання: предметні малюнки із зображенням диких і свійських
тварин.
Хід гри
Діти
об’єднуються у три команди: «Ліс»,
«Подвір’я», «Зоопарк».
Команди
розташовуються за обмежувальною лінією. На відстані 5 метрів від них на столі
розкладені зображення диких і свійських тварин, які живуть у лісі, на подвір’ї,
в зоопарку. За сигналом педагога по одному гравцеві від кожної команди біжать
до столу, обирають необхідний малюнок, повертаються до своєї команди і передають
естафету наступному гравцеві.
Після того, усі
малюнки із зображеннями тварин будуть розібрані, гравці кожної команди по черзі
називають своїх тварин і розповідають, де вони живуть (наприклад: «Це ведмідь. Він живе у лісі в барлозі»; Це вівця. Вона живе
на подвір’ї у хліву»).
3. ІГРИ СПРЯМОВАНІ НА ВИХОВАННЯ
ЗВУКОВОЇ КУЛЬТУРИ МОВЛЕННЯ ТА
ІНТОНАЦІЙНОЇ ВИРАЗНОСТІ МОВЛЕННЯ
Ворони
Мета: закріплювати правильну вимову звука «р».
Хід гри
Діти промовляють слова вірша, супроводжуючи його відповідними рухами.
Ось стрибають на морозі(стрибають)
Три ворони по дорозі.
Кар – кар – кар - кар!
За скоринкою погнались,
(біжать на протилежний бік
кімнати)
На все горло розкричались.
Кар – кар - кар!
Повернулися додому
Заховалися у ньому.
(повертаються на місця присідають)
Кар - кар – кар - кар!
Після цього дітям пропонується пригадати якомога більше слів зі звуком «р»
із вивченого вірша за кожне назване слово діти отримують фішку. Переможець
визначається за кількістю отриманих фішок.
Лис
Мета: розвивати вміння змінювати
інтонацію.
Хід гри
Діти стоять у двох
шеренгах одна проти одної, промовляють окремі частини вірша Є. Гуцало «Лис зустрів у лісі лиса» з
відповідною інтонацією (оклична, питальна).
Лис зустрів у лісі
лиса.
(ідуть назустріч одне одному)
Лис із лисом
обнялися. (Обіймаються).
-
-
Здрастуй, лисе!
Й знов обнялися. (Обіймаються).
-
Ти не лисий?
-
Я не лисий!
-
Так чому ж ти звешся лисом?
-
Але й ти зовешся лисом,
Хоч і ти також не
лисий!
-
Чом я лис? (Вказує
на себе).
-
А чом я лис? (Вказує
на себе).
Боя лисом в лісі
зріс.
Й лис із лисом
розійшлись. (Розходяться).
Пташина розмова
Мета: закріплювати
правильну вимову звуків [ч], [р]. «Пташина розмова» змінюючи інтонацію і
супроводжуючи його відповідними рухами.
Хід гри
Та й собі співала: ку-ку-ку!
- Голубонько, де
ти бувала?
Голуба шукала:
тру-ру-ру!
- Перепілко, де
ти спочивала?
- Піть –пілі, в
зеленому житі, (присідають)
Наче в оксамиті.
Піть-пілі!
- Воробничко, де
ти діти діла?
- Чір-чір-чір! В
садок полетіли, (сідають на стільці)
На черешні
спілі. Чір-чір-чір!
Після цього
потрібно пригадати якомога більше слів зі звуками Ч.Р із вивченого вірша. За
кожне правильно назване слова іти отримають фішку. Переможець визначається за
кількістю отриманих фішок.
У лісі
Мета: розвивати
вміння змінювати силу голосу.
Хід гри
Одна дитина із
зав’язаними очима заблукала в лісі. Діти
ходять навколо неї, гукають голосно «Ау-ау!» Дитина йде на звук тихо
відповідає: «Ау-ау!». Якщо дитина, яка заблукала, торкнеться рукою іншої
дитини, то вони міняються ролями.
Дощик
Мета: розвивати
вміння змінювати темп мовлення.
Діти йдуть по колу, промовляючи вірш, поступово змінюючи
темп руху та мовлення.
Крапля раз,
крапля два.
Кап-кап-кап-кап.
(Повільно)
Краплі падають
повільно.
Кап-кап-кап-кап.
(Дещо швидше)
Дощик капнув на
долоні.
Кап-кап-кап-кап.
(Ще швидше)
Ой, побігли ми
додому.
Кап-кап-кап-кап.
(Швидко)
Крапля раз,
крапля два.
Кап-кап-кап-кап.
(Поступово уповільнюючи темп).
Дощ скінчився,
дітвора!
Усі весело
танцюють.
4. ІГРИ З НАВЧАННЯ
ГРАМОТИ
Приготуємо обід
Мета: закріплювати вміння здійснювати
звуковий аналіз слів; розвивати увагу, спритність.
Обладнання: предметні малюнки.
Хід гри
Діти
об’єднуються у дві команди і готуються
взяти участь в естафеті. Біля кожної із
команд стоїть порожній стіл. На протилежному боці кімнати на відстані 5-6
метрів знаходяться два столи, на яких розкладені предметні малюнки із зображеннями
окремих продуктів харчування чи готових страв. Гравці кожної із команд мають
«приготувати обід» із продуктів чи страв, назви яких починаються з певного
звука (наприклад, звук [к]: картопля,
капуста, котлета, каша, кисіль; звук [с]: салат, сало, суп, сосиска, сливи
тощо). За сигналом педагога розпочинається естафета. Кожен із гравців
підбігає до столу з картками, обирає потрібний малюнок, приносить його на свій
стіл і передає естафету наступному учасникові. Після завершення естафети
перевіряється правильність виконання завдання і визначається перемога.
Примітка
Серед предметів
зображених на малюнках, обов’язково мають бути й ті, назви яких починаються з
різних звуків, а не лише зі звуків[к] і [с].
Осінній хоровод
Мета: закріплювати вміння здійснювати
частковий звуковий аналіз слів; забезпечувати фізичний розвиток дітей.
Обладнання: предметні малюнки.
Хід гри
Діти ведуть хоровод.
Хоровод поведемо,
Жовте листя зберемо!
Швидко, Олю
(називається ім’я будь-якої дитини)
Вибігай.
Картку зі звуком [в]
відшукай!
Дитина шукає на
підлозі малюнок із зображенням предмета, у назві якого з звук [в](або будь-який
інший названий педагогом або дітьми звук). Дитина обирає потрібний малюнок.
Демонструє його хороводові, вимовляє слово, добираючи заданий звук. Якщо дитина
знайшла потрібну картку, вона повертається в хоровод. Якщо дитина припустила
помилки, то залишає гру.
У ліс по гриби (листочки, квіточки)
Мета: учити дітей упізнавати знайомі
літери; розвивати увагу, спритність.
Обладнання: кошики; вирізані з
паперу грибочки (листочки, квіточки), на яких червоним кольором записані
друковані літери на позначення голосних звуків, а чорним або синім кольором –
літери на позначення приголосних звуків.
Хід гри
Грибочки
розкладаються зворотною стороною в різних частинах кімнати. У протилежних
кутках кімнати стоять кошики з написаними на них літерами (наприклад: для першої команди -
літера А; для другої – літера У). Діти
об’єднуються у дві команди і вирушають до лісу збирати гриби. Але до кошика
першої команди мають потрапити лише грибочки з літерою А, а до другої – лише з
літерою У. до кожного грибочка слід нахилитися, перевернути його, уважно
розглянути, назвати літеру, яка на ньому написана. Лише після цього визначити,
потрапить від до кошика чи ні. За сигналом педагога припиняється пошук грибів.
Підраховується кількість зібраних командами грибів, і визначається переможець.
Примітка
Грибів із зображенням
однієї літери має бути не менше ніж 10. Кількість написаних на кошиках літер
може поступово збільшуватися ( від 1 до 5).
Літери навколо нас
Мета: учити дітей впізнавати в навколишніх предметах графічні
образи літер; розвивати увагу, уяву, образне мислення.
Хід гри
Покажи літеру
Мета: учити дітей відтворювати рухами
графічні образи літер;
розвивати пам'ять, увагу, уяву, образне мислення.
Хід гри
За лічилкою
обирається ведучий. Решта дітей – це «літери», які живуть в азбуці. Вони вільно
рухаються кімнатою.
Ведучий
Буква з азбуки упала
І на ганку танцювала.
Раз, два, три – нумо,
букву покажи!
Діти завмирають на місці в образі певної літери (наприклад: літера Ф – дитина стоїть узявшись руками в боки;
літера Т – дитина розводить руки в сторони тощо). Ведучий підходить по
черзі до дітей і намагається здогадатися, яка літера перед ним. Та дитина,
літеру якої ведучий не впізнав, стає на його місце.
Список використаної літератури
1.
Логвинчук
С.Л. Дидактичні ігри, вправи, творчі завдання: розвиток мовленнєвої
компетентності дошкільників – Х.: Вид.група «Основа», 2012 -191, [1]с.: –
(Серія «ДНЗ. Вихователю»)
2.
Мовленнєвий компонент
дошкільної освіти ./А.М. Богуш – Х.: Вид-во «Ранок», 2011.-176с.-(Дошкільна
освіта)
3.
Мовленнєві ігри для дошкільників. Навчаємо
в русі. / О.М. Коноваленко, Т.В. Єпіфанова – Х.: Вид. група «Основа», 2011.-
239, [1]с.:іл. – (Серія «Творчому педагогу»)
1.
Логвинчук
С.Л. Дидактичні ігри, вправи, творчі завдання: розвиток мовленнєвої
компетентності дошкільників – Х.: Вид.група «Основа», 2012 -191, [1]с.: –
(Серія «ДНЗ. Вихователю»)
2.
Мовленнєвий компонент
дошкільної освіти ./А.М. Богуш – Х.: Вид-во «Ранок», 2011.-176с.-(Дошкільна
освіта)
3.
Мовленнєві ігри для дошкільників. Навчаємо
в русі. / О.М. Коноваленко, Т.В. Єпіфанова – Х.: Вид. група «Основа», 2011.-
239, [1]с.:іл. – (Серія «Творчому педагогу»)
4.
Немає коментарів:
Дописати коментар